Pages

Friday 8 February 2013

Petang Jumaat Itu...

4 Mei 2012..lebih kurang jam 6.15ptg..


Time ni aku br je sampai umah..bile aku masuk dlm umah, aku tgk arwah da siap2 nk g main bola..setelah berapa tahun dia xmain bola..ntah kenapa tibe2 dia nk main..dr semalam lg dia nak main..tp bila sampai umah pas dia amik aku balik keje, kami dok cari boot dia..tp xjumpe..aku ckp kt dia, maybe dia da buang boot tu sbb da lama..so dia xjd la main ari khamis tu..tp dia still g padang..nk tgk kawan main katenya..


Ptg jumaat tu, sebelum dia keluar g padang, kami masih sempat lg bersembang..dia masih sempat lg bergurau dgn aku..cubit pipi aku..ni mmg rutin harian dia..iaitu cubit pipi aku..xpernah jemu dia cubit..setiap hari dia akan cubit sambil ckp "pipi ni kena cubit 100 kali sehari..kalu x, xbleh lepas.." itulah ayat biasa yg dia lontarkan setiap hari..aku da xleh nk marah lg..sbb da jd habit dia..masalahnya, dia akan cubit sekuat hati dia..walaupun aku ckp sakit..hehehe..itulah kenangan..bile da xde ni, rs rindu sgt dgn kenakalan dia..pipi ni masih terasa lg kesan cubitan dia...


Ermmm..sambung semula cite td..sebenarnya perbualan kami petang tu lebih berkisar tentang aktiviti keesokkan hari..actually esok tu sepatutnya aku kena rehearsal Istiadat Konvokesyen..benda yg paling arwah tunggu..dia mmg nk sgt tgk aku naik ats pentas dan amik scroll Master aku..sempat lagi dia bergurau bila aku tny dia nak pakai baju ape ms hari Konvokesyen tu..dia ckp "xpayah la nak pakai kemeja bagai..saya pakai je T-Shirt2 hitam sy yg ada tu..nk lg best, sy pakai t-shirt yg ada gambar momok tu"..hehehe..nakal kan dia... 


Lebih kurang jam 6.30 ke 6.35 tu arwah da ready nk keluar umah..seingat aku ade sekali arwah tarik nafas cukup dalam..pastu dia pandang aku dan bgtau "esok sy confirm balik"...aku faham maksud dia sebab dia mmg planned nak balik Ipoh lepas hanta aku g opis..sepatutnya petang sabtu tu, lepas rehearsal aku join opis aku g Kedah..ada lawatan rasmi..so dia planned  nk stay kt umah Mama sepanjang ketiadaan aku..boring katenya kalu dok umah sorg2..sebenarnya kalu kita perasan, maksud "esok sy confirm balik" tu pun da menunjukkan petanda dia nk pergi..cume aku je yg xperasan sbb manalah kita tau bile seseorg tu akan meninggal..


Sebelum dia keluar umah tu, baru aku perasan yg dia pakai seluar baru..boot mmg aku tau dia baru beli ptg tu..sbb dia ada call aku bgtau beli boot baru..aku tegur la pasal seluar tu..dia cuma tersenyum sambil naikkan kening dia ala2 Ziana Zain tu...as usual dia akan cium aku sebelum keluar umah..aku sempat pesan kt dia tlg kuncikan pintu sbb aku nak naik mandi pasni..itulah kali terakhir aku jumpa dia dlm keadaan dia yg masih mampu berjalan, bercakap dan ketawa..pendek kata dalam keadaan sempurna..sbb ms kat hospital dia sgt lemah..ntah kenapa, waktu dia keluar tu aku x hantar dia sampai depan pintu seperti kebiasaan rutin aku tiap kali dia keluar umah..sikit pun aku xpandang kt dia..aku leka mengadap tv..serius..aku cukup terkilan..semoga dia xberkecil hati dgn tindakan aku tu..


Selepas dia keluar, aku teruskan rutin biasa aku..naik dan berehat seketika sebelum bersihkan diri..sempat juga aku terlelap sampailah 7.20ptg bile perut aku memulas secara tibe2..(nanti aku cite psl ni sbb ade connection dengan arwah pd waktu yg sama)..oh ye..sblm arwah keluar umah, dia ade pesan nak makan oblong mlm tu..aku ckp okay sbb mmg ade stok kat dlm fridge..(sampai sekarang aku xmakan oblong lagi)..sehinggalah pada saat aku berada dlm bilik air aku dgr ade org ketuk pintu sekuat hati..



To be continued...

1 comment:

  1. Bila nak sambung cerita nie ......nak tau sgt2

    ReplyDelete