Pages

Wednesday 13 March 2013

Our Love Story...

Assalam...

Entri hari ni nak sambung lg kisah kami..kali ni cite lepas sekolah pulak...kebetulan lepas SPM family aku decided utk pindah semula ke Selangor...actually start aku darjah 5 family aku merantau jauh ke Terengganu sebab ikut ayah aku keje kt sana...kat sini best sebab rumah tepi pantai...so lepas UPSR kami pindah pula ke Pahang..kali ni kami duduk di ceruk Felda..Bandar Jengka (sekarang da tukar nama jd Bandar Tun Razak)..bile ayah aku bgtau nk pindah ke Selangor balik, aku la org yg paling happy...sebab bleh dekat ngn arwah...kalu x, kami berhubung via telefon je..tu pun curi2 call sebab takut kena marah ngn ibu aku..hahaha..yg sedihnya, masa aku kt pahang tu, arwah kena pukul ngn org mana ntah..cite arwah, org tu silap pukul..dia nak pukul org lain tp arwah yg kena..kesian arwah..so dia kena tahan kt wad n kena jahit kt kepala n belakang badan dia..(aku selalu tgk parut kesan tetak tu..serious ngeri...) kesian sayang aku tu...sebab tetakan tu sampai akhir hayat arwah dia menanggung sakit kt belakang badan dia...dia kerap rs sakit kt tulang belikat..so setiap hari dia mmg akan mintak aku picitkan belakang dia..

Lepas family aku pindah (aku da balik awal dulu n duduk ngn arwah nenek aku), aku wat keje part time sementara tggu result SPM..arwah aku xingat la dia watpe pas SPM..tp yang pasti badan dia naik mendadak pas SPM tu..sib baik muka dia ala2 baby face..chomelllll je...hubungan kami masih seperti masa kt sekolah..time ni aku keje kt klinik gigi kt Bdr Baru Klang..kadang2 arwah dtg tpt keje aku..bawak makanan utk aku..kdg2 kami keluar dating..sampailah hari result SPM keluar..sehari sebelum tu aku resign and malam tu kami naik bas g Kuantan..sbb pagi2 sebelum kul 9 kami nak kena amik bas ke Muadzam Shah pulak..kami pergi dalam 5 org n gerak dr KL kul 12 mlm..mlm tu sepanjang dlm bas aku ngn arwah borak panjang..sampailah kami tertidur..sedar2 kami da sampai Kuantan..so terus cari toilet and mandi...n gerak g sekolah pulak..masing2 da berdebar-debar..arwah masa tu da start pakai hp..aku je yg xmampu lg time tu..hehehe..so dipendekkan cite, sampai je sekolah kami terus jumpa cikgu utk amik result..time tu xramai lagi yg dtg amik..arwah amik dulu, pastu baru aku..Alhamdulillah, kami dua2 berjaya dapat pangkat 1...cuma result aku lebih baik dari arwah..ape2 pun kami tetap berjaya..salah satu janji kami masa kat sekolah dulu da pun tertunai..

So, lepas pada tu aku dpt offer buat Diploma Kejuruteraan Awam kt Politeknik Shah Alam..arwah pulak dapat offer Diploma Interior Design kt UiTM Seri Iskandar...in other word, kami harus berpisah semula...huhuhu...sedih tau time ni..tp arwah janji ngan aku yg dia akan call aku tiap2 hari and setia ngn aku..aku pun sama....bile da start sambung belajar ayah aku hadiahkan aku hp..so senanglah aku nk contact ngn arwah..ingat lg time mula2 pakai hp...mana boleh sms bagai...nak top up pun mahal time tu..plg murah pun RM30...so, kami wat keje jahat lg..hahaha..arwah dia akan call aku setiap ari kul 3@4 pagi okkayy..sebab nk curi line..hahahaha...time ni mmg aku da tido tp hp letak kt sebelah bantal n ringtone pasang kuat2..sebab xnak trlepas call dari arwah..

Tapi adatlah kan..setiap hubungan ada pasang surut nya..kami pun xterlepas dari semua tu...ada masa bahagia, ada masa brgaduh..cuma ape yg boleh aku cakap, byk yg bahagia dr gaduh sebenarnya..kalu kami gaduh pun biasanya xlama...paling lama pun 1/2 hari...pastu masing2 rasa rindu..sampailah akhir hayat dia..macam tu la kami..adatla kan dlm rumahtangga..kdg2 mesti ada perselisihan faham sikit...lepas je aku tamatkan Diploma aku terus wat degree..arwah pulak, pengajian dia kt Seri Iskandar xabis..bak kata dia...'saya ni best student..lecturer sampai cakap awk xpayah la dtg kelas lg..da terror..'hahahaha...dia dismiss sbb selalu ponteng kelas..so ms final exam, xleh nk jawab n ade paper yg xbleh nak amik..aku da puas mmbebel..dia ckp dia rs xminat pulak dgn course tu..so dia tukar plak course lain..amik Art & Design kt UiTM Shah Alam..tp ntah mane silapnya, dia dismiss lg...arwah cakap hati dia memberontak..dia rs course tu macam xmasuk plak dgn jiwa dia..so aku tny dia, ape yg dia nk sebenarnya...dia luahkan kt aku, dia nk belaja automotive..memang itu rupanya minat dia..so dia pegi belajar automotive kt Kajang and kat Sime Darby Training Centre..sampailah Level 2 SKM..praktikal kt Auto Bavaria..syukur nasib dia baik..dapat pulak join Formula BMW team..jadilah dia mekanik sepenuh masa untuk kereta2 lumba..aku pulak time ni tgh wat degree..serious aku cakap, ms aku wat degree ni arwah la yg byk support aku dr segi kewangan..sewa rumah aku dia tlg byrkan..belanja aku..stationaries aku pun dia belikan..masa ni dia da mula ke overseas...setiap kali pegi mmg lama la...n pulang xpernah dgn tgn kosong....mesti ade something utk aku...

Setiap kali dia g overseas, dia mesti call aku...time tu pakai prepaid lg..so nnt aku la yg tlg belikan top up utk dia bile kredit da abis..hehehe..owh yea..arwah ni seorg yg sgt concern tau..especially bab pelajaran aku..dia mesti tny assignment da buat ke belum..da study ke..n macam2 la..ermmmm..dia sgt supportive..lepas aku abis degree, masa raya ketiga tahun 2006 macam tu, arwah cakap mama, babah, paklong n maklong dia nk dtg rumah..nak merisik..aku belum start keje time tu..serious, I'm speechless..sebab angin xde, ribut xde, tibe2 dia cakap cmtu..xsangka yang dia betul2 nak tunaikan janji dia pada aku time sekolah dulu..so masa rombongan merisik datang, kami tetapkan tarikh utk bertunang..so 3hb Dis 2006 kami bertunang dengan penuh meriah...arwah ada anta sms aritu.."Selamat bertunang sayang..arini awak da jadi tunang saya..da jadi sebahagian tanggungjawab saya.." masa sarung cincin tu arwah lepak kt umah maklong dia..xjauh pun dari rumah aku..lepas je abis upacara sarung cincin, aku call arwah suruh dtg rumah..ayah aku suruh dtg makan...tema kami petang tu colour purple..meriah sgt time tu..arwah pun happy je..dia siap puji make up aku..

Dalam tempoh bertunang tu, org cakap darah manis kan...n byk dugaan dalam tempoh tu..yup..memang aku akui..byk sgt dugaan nye...kami asyik bergaduh je...sampai satu tahap, babah arwah decided utk pisahkan kami dalam tempoh sebulan..masa tu genap setahun kitorang tunang..dlm 2007..bulan Dis..babah cakap, dia bg tempoh sebulan utk ktorg muhasabah diri..cari salah masing2..jgn asyik nak salahkan pasangan..syarat babah mmg ketat..sungguh menguji..kami tidak dibenarkan berhubung langsung..baik call ataupun sms..sape yg langgar syarat ni, automatik dianggap xserious n hubungan akan putus terus..ermmm..keras kan bunyinye...so mmg kami ikut syarat tu..aku n dia mmg xde call even sms each other..dlm tempoh sebulan tu, mmg rs rindu sgt2 kt dia...time ni mmg aku selalu berdoa pd Allah agar bukakkan hati dia utk terima aku seadanya n kami dapat disatukan sebagai suami isteri...dari jauh (xdelah jauh mana pun..klang ngn shah alam je..) aku menunggu dan terus menunggu tempoh hukuman kami berakhir..aku cume brhubung dgn mama je..itupun curi2 call time mama keje..kalu x..abisla aku..dr mama, aku dpt tau arwah akan ke Dubai Januari 2008 utk 2 minggu..sedih sgt sbb xdpt nk anta dia ke airport..sbb selalu aku anta..kali ni xdpt pulak..aku cuma mampu doakan keselamatan dia di sana..kalu ikutkan, dia balik je dr Dubai tu sepatutnya hukuman kami tamat n arwah n aku kena buat keputusan depan babah n mama..

Xsangka pulak arwah g Dubai xsampai seminggu..patutnya 2 minggu..tp sebab arwah xsihat kt sana..dia demam..kebetulan time kt sne tgh musim sejuk..arwah xtahan..so dia kena demam panas..then, boss dia anta dia balik..lepas 3 hari dia balik, babah call aku suruh dtg rumah..ms ni, aku br je start keje kt tpt keje aku skrg..arwah xtau pun aku da tukar keje..mama je yg tau..dia trkejut masa mama tny aku depan dia pasal tpt keje baru..so aku pun citelah yg aku dpt keje kt Gomen..Serious, lepas sebulan lebih xjumpa, aku rs rindu sgt kt dia..dia pun senyum je ms nmpk aku masuk rumah..tp dlm hati, aku berdebar2 sgt nk tggu keputusan dia..keputusan aku pulak??aku da tetapkan utk teruskan hubungan ni..kecuali kalu dia yg tarik diri..aku xleh wat ape la..

So masa babah tny arwah, dia pandang aku..aku cume jungkit bahu je mohon kepastian dr dia...ni ayat dia...'masa kt Dubai aritu, onnie (dia bahasakan diri dia Onnie kt parents dia) sakit..Onnie xigt ape da..yg Onnie igt cuma Ieja je..sebab selama ni kalu Onnie sakit, ieja sentiasa ada..ieja sentiasa pastikan yg terbaik utk Onnie..serious Onnie rs Onnie masih perlukan Ieja dlm hidup Onnie..Onnie xnak org lain..'...masa dgr tu aku nmpk muka mama happy and lega sgt..sbb mama ade call aku dlm tempoh hukuman kami tu..mama personally cakap, mama xnk org lain jd menantu mama..mama nk ieja jugak..sbb mama rasa ieja memang boleh jaga anak mama..touching kan...so lepas tu, babah tny aku pulak..dgn senyuman yg paling indah (citt) aku ckp aku nk teruskan jugak..aku masih sayangkan dia..so, terus aritu jugak babah bgtau nak dtg umah parents aku seminggu dari hari itu utk tetapkan tarikh nikah n majlis perkahwinan kami..Alhamdulillah lega sgt..syukur pada Allah yang merestui dan mmberkati hubungan kami...

So, 31hb Mei 2008 ditetapkan sebagai tarikh pernikahan kami..dari bulan 2 sampailah saat2 akhir sebelum kami dinikahkan, kami jadi sibuk sgt..masing2 dgn keje n persiapan majlis perkahwinan kami..hati aku time tu sungguh berbunga2...xsabar pun ade..arwah pun selalu cakap, xsabar nk jd suami aku..hehehe..tibe saatnya, lepas Zohor 31hb Mei 2008 kami sah bergelar suami isteri..majlis kt rumah aku n rumah arwah mmg happening sgt..Alhamdulillah, akhirnya kami disatukan dan janji kami sejak 1999 tertunai juga dengan izin dariNYA..aku rs akulah org yg paling bahagia saat itu....arwah pun sama..aku tgk dia xhenti2 senyum..n ketawa...oh..really miss that moment...miss u hubby!!


Ni kat umah parents arwah...
Ni kat umah parents aku












No comments:

Post a Comment