Pages

Wednesday 24 September 2014

Andai ini takdirku...

Di saat coretan ini terpampang di ruangan yg x seberapa ini, aku masih lg brada jauh di bumi asing..jauh dr tanah airku sendiri...jauh dr teman2 & keluarga tersayang..pergiku bukan membawa diri tp lbh kpd utk menenangkan hati smbil melihat perkara berkaitan tugas yg diberi..mungkin ada sesuatu yg boleh dikongsi nnt..
Entah mengapa negara ini yg aku pilih..mungkin kerana pemandangan yg trdapat di sini mampu utk tenangkan hatiku yg sedang brgelora..tetapi tidak..setenang ombak di lautan ini masih belum mampu utk meredakan perasaanku.
Ronnie...sy trlalu merindui awak..semakin lama awak tinggalkan sy semakin mndalam rasa rindu itu..Sy xmampu utk lari dari terus menyayangi dan mencintai awak..rasa pedih saat awk tinggalkan sy masih terasa hingga ke waktu ini..Bukan xmahu menerima hakikat kehilangan awk tp xmampu utk lenyapkan awk jauh dr hidup sy..
Ronnie syg...entah bagaimana tiba2 Allah hadirkan seseorg dlm hidup sy slps hampir 2 thn awk pergi..Ya..dia seorg yg sgt baik..bertanggungjawab dan sangat memahami..takdirNYA juga menemukan sy dgn dia yg berkongsi tarikh lahir dgn awk..Tapi syg..sy xmampu utk membohongi hati sy lagi..sy xmampu utk menyayangi dia sebagaimana sy menyayangi awk..sy hanya mampu terima dia xlebih dari seorg sahabat walaupun sy tau sy akan melukakan hatinya..Sy xmampu utk lari dr bayangan awk..Sy xpasti seandainya sy terus bersama dgnnya, kat mana sy nak letak dirinya dlm hati sy sedangkan ruangan yg ada dlm hati yg sebesar zarah ini telah penuh dgn cinta dan kasih syg utk awk..Bukan sy bodoh kerana menolak anugerah ini..tp mengertilah bahawa sy masih xmampu..
Ronnie syg...awk tau x..mlm tadi utk pertama kalinya sejak sy berada di bumi asing ini awk hadir dlm mimpi sy..Awk hadir bersama senyuman yg paling sy rindukan..senyuman yg amat menenangkan jiwa sy..awk tau x syg..adik Fara ckp awk tau sy kt sini..sy dtg utk awk..sbb tu awk dtg dlm mimpi sy..alangkah bahagianya sy bila dpt brjumpa awk walau dlm mimpi..
Sygku Ronnie..adakah sy seorg yg kejam? Kejam pd diri sendiri? Kejam pd insan yg sudi mencurahkan kasih sayangnya pd sy?
     "Persoalan demi persoalan membelenggu akal dan fikiran..tidakku temu jawapan..seandainya dpt ku lari..jauh ku pergi membawa diri..sebenarnya langkah terkunci..antara kasih dan juga budi.."
Saat ini lirik lagu tu seakan2 kena dgn diri ini..Ya..aku tau yg aku bakal melukakan hati seseorg..tapi lg lama aku berdiam..lg tinggi harapan yg akan aku berikan pd dia..biarlah kami brkawan sahaja..andai ditakdirkan ada jodoh di antara kami..aku pasti redha dgn ketentuan itu..Aku nekad,balik sahaja ke tanah airku,aku akan berterus terang pdnya..Bukan tiada sekelumit syg pdnya tp masih xmampu menyaingi rasa syg yg menebal terhadap arwah suamiku..Aku xmahu andai mahligai yg direncanakan terbina,hubungan kami dibayangi kenangan brsama arwah..Utk itu,biarlah aku terus begini..terus menyendiri dan terus menyayangi arwah suamiku..Aku masih berpegang teguh pd janji yg pernah kami lafazkan dulu..janji yg xpernah aku anggap sebagai bebanan dlm hidupku.."Awk tetap suami sy dunia & akhirat"..Itu antara kata2 terakhir ku kepadanya beberapa hari sebelum dia pergi dr dunia ini..
Andai ini takdirku, aku pasrah dan redha..Ronnie..menyintai awk xpernah membuatkn sy merasa jemu..itulah anugerah yg paling istimewa dan terindah dlm hidup sy..
"Segalanya kaku..hati terus menangis..bila mengenangkan dirimu telah tiada..kau pergi tanpa pesan..tinggal aku sendiri..menghitung hari tiada daya hilanglah sepi..duhai kekasih hati..katakanlah padaku..bahawa semua ini hanya igauan mimpi..aku xsanggup kasih..kehilangan dirimu..walau sedetik rindu mencengkam terasa pedih..doaku kasih kita bersua di pintu syurga..."

2 comments: